måndag 14 november 2011

Skonyheter

AR VM i Tasmanien är till ända och livet är åter tillbaka till det normala!
Sverige gjorde en unik insats och intresset för denna sport kommer att explodera vilket är rikigt kul. En rolig artikel på den största multisport/AR siten i europa (?) botaniserar i anledningen varför alla fyra lag placerade sig så bra som 1, 2, 5 och 6 i ett VM.

Kul läsning: http://www.sleepmonsters.com/racereport.php?race_id=9320&article_id=7423&page_count=1&page_action=rep

Inte minst laddades jag själv av en gedigen träningsglöd som resulterat i ett antal riktigt bra träningspass!

Stockholm Rogaining hoppades av i sista sekund. Min teamkompis var krasslig och en dag på landet med familjen tog då snabbt plats som mer intressant än att tagga igång igen med annat lag.
Härlig korvgrillning på stranden bevisade att beslutet var rätt och jag är inte mer än människa när det lockas med såna trevliga aktiviteter!

Träningen den senaste veckan har bestått i löpning samt MTB och spinning. Nu tycker jag att cykelstyrkan börjar komma så smått men syreupptagningen haltar något. Snabbare träningspass och intervaller är nyckeln och fler sådana pass har lags in.

Jag känner dock att grundträningen fått stryka på foten en aning vilket inte är bra alls för knät då hela detta år ska ägnas åt just benstyrka för att avlasta knät.

Back to basic igen från och med nästa vecka.

Testet på på mina Inov8 Bare-x Light 150 kommer inom kort då jag inte hunnit testa klart, 10 - 15 km på band har det blivit med dessa och jag tycker det känns väldigt bra redan nu.
Mer inom kort.

Aquasocks och barfota har det istället blivit mer fokus på.



Aquasocken har jag sprungit ca 25 km med nu totalt från jag fick dom och jag tycker det fungerar riktigt bra. Långpass med dessa kommer att vara en aktivitet jag lägger in mer och mer nu under vintern.

Mina Trail gloves är fortfarande min favvodojjer och dessa har tillryggalagt ett antal mil i veckan. Jag tycker dessa är fantastiska på alla sätt och vis förutom den lilla irriterande egenskapen dom har att ta in småstenar och grus i luftningshålen vilket leder till skavsår i hålfoten.

Ren barfotalöpning lägger jag in mer från December då jag hoppas att snön inte kommer än. Körde drygt en mil i söndags på ganska stenig löpspår med viss sandbotten och grovt flis.


 


Givetvis hoppas jag att snön kommer snart...! Så jag kan börja åka skidor. Ojoj hur ska jag ha det?

Största svårigheten att springa barfota nu är att det är så himla kallt första kilometrarna vilket domnar bort fötterna och då känner man inte om det gör ont eller inte. Kanske bra det med tanke på grusunderlaget i detta fall. Efter ett par kilometer kommer känseln tillbaka på gott och ont!




Löpturen var tillsammans med min starka fru och trots att vi båda tränar mycket har vi sällan eller snarare aldrig tränat ihop! Kul var det i alla fall.


Passet började för min del av MTB sedan löpningen och sedan MTB hem. Totaltiden blev ca 2.5 timmar vilket var ganska perfekt.

I morgon vankas det MTB tillsammans med Fredrik Kessiakoff och Silva vilket blir grymt kul. Återkommer med rapport!

Skonyheter ja.

Runner World listar några av dom nyheter som dyker upp i butikerna 2012 här http://www.runnersworld.se/artiklar/skonyheter-for-2012.htm

Jag tycker att t ex AdiPure Adapt nedan ser riktigt intressant ut:


Och New Balance RC5000 med sina 90!! gram


Och Minimus trail


Och Zero Drop


Och Salomons S-lab Sense


Och....Ja, ni fattar. Nästan alla tillverkare kommer med minimalist/barfotaskor vilket är kul.


Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar