tisdag 13 december 2011

Planer 2012

"I will beat my ass today to beat yours tomorrow"

Smaka på den!

Jag känner att jag befinner mig lite i vakuum just nu när det gäller träningen. Det beror mycket på att jag inte riktigt har bestämt mig för vilka tävlingar eller vilket upplägg jag skall satsa på under nästa år.

Lidingöloppet är ju spikat men att börja satsa specifikt på det nu känns lite tidigt då jag gärna vill fortsätta cykla så mycket det går samt givetvis skidträna, om det kommer nån snö snart vill säga.

Jag har sneglat på några längre tävling där Stockholm Extreme (http://www.stockholmextreme.se/) ligger bra i tid och har ett bra upplägg.

Utöver dessa två skulle det vara kul att köra Åre givetvis (http://www.areextremechallenge.se/) samt någon eller några millopp barfota inför Lidingöloppet.

Cykelvasan vore kul då jag aldrig fått till det under dom gångerna jag kört. En väggning samt senast bihåleinflammation ger ju inte så bra möjligheter att få till en bra tid 3:30 är fortfarande målet.

Jag är fortfarande osäker på hur knät kommer att reagera på en ökad dos träning oavsett hur bra känslan är just nu med hjälp av minimalistisk- och barfotalöpning, Just nu ligger jag på ca 1,5 timmar per dag i snitt uppdelat på varrannandagstänk för bra återhämtning. En ökning med nån timme i snitt samt mer specifikt hårdare pass med mer fokus på intensitet samt intervall skulle innebära ett markant ökat slitage. Jag tror styrkan finns nu efter en väldigt bra period av styrke- och prehabträning i allafall.

Jag tycker i alla fall att planlöst tränande inte är så kul så inom kort måste jag bestämma mig inför 2012!

Man brukar säga att man behöver vara frisk för att vara sjuk - eller nåt liknande vilket syftar på att det tar sådan kraft och tid att fara runt i sjukvårdslabyrinten för att finna hjälp.

I mitt fall är jag lyckligt lottad att jag har tillgång till och får hjälp av mycket kompetenta personer när det gäller träning och skador. Jörgen Sandberg på Bosön har hjälpt mig väldigt mycket med mitt knä och är den som fixat in mig på operation hos dom bästa på väldigt smidigt sätt. Nu är Jörgen på Artrokliniken i Stockholm som måste anses som bland dom bästa på idrottsskador, kirurgi och rehab.

Jag var där för några dagar sedan med min lilla hälsmärta som jag så vetenskapligt beskrev i förra inlägget. Efter lite tryckande på foten och funderande kom Herr Sandberg  fram till att det nog är en överansträngning av senfästet som bör bevakas men inte är så pass akut. Löpning bör avvaktas en tid dock till smärtan klingar av.

Lindning av foten hjälper till att hantera pronationen en aning på just höger fot som är mer påtaglig än på vänster.


Dr Sandberg in action

Sniff sniff...
Dagarna flyter på träningsmässigt och styrkan tilltar mycket bra. Idag cyklade jag ett långpass med ett par stopp såsom lunch, jobb mm och från tramptag nummer 1 kändes det som en pina. En sådan dag helt enkelt det blev 3 timmar i A1 fart men A3+ känsla! Urrk vad tungt. Orsaken kan vara krassligheter som far runt från kidsen eller trötthet sedan senaste passet på gymmet. Vem vet!

Härnäst väntar spinning i garaget påhejjad av http://www.thesufferfest.com/ och dess ondsinta videos sedan blir det provtrekking på Roslagsleden på Fredag om hälen känns bra.


Tjing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar