tisdag 20 december 2011

Träningsmängd

Hur avgör man om träningsmängden är "optimal"?

Riskan finns alltid när man kommer upp i timmar och intensitet att träningen inte fastnar i kroppen som man vill.
För mycket hård träning sliter och bryter ner kroppen.
För mycket men för lätt träning tar bara tid och kan leda till utråkning.
För lite men för hård skapar skador medans för lite för lätt ja, skapar inget positivt resultat.

Att balansera på överbelastningens bräckliga skare med precis tillräcklig tid för återhämtning är ju optimalt men svårare än man kan tro. Ingredienser som jobb, sömn och barn är minst lika krävande som träning i återhämtningens gryta.

Tidvis har jag legat över vad kroppen kan ta emot vilket resulterat i överträningssymptom. Det är varken speciellt roligt eller motiverande och kroppen går på högvarv samtidigt som uteffekten minskar.

Nu förtiden kör jag mer på humör och med en varranandagsteori som medger hård träning vid varje pass men sällan två dagar i rad. Det fungerar perfekt och jag tycker min utvecklingskurva nu är brantare än på länge.

En annan parameter i mitt tränande är glädjen. Glädjen i att träna olika discipliner och på olika sätt som regel har betytt mycket senaste året då pressen inte längre är så påtaglig och stressen av ett uteblivet pass inte är så stor.

Ett annorlunda pass är trekking. Förra veckan körde jag genrepet inför mellandagarnas långtrekkingpass på Roslagsleden.

Test av utrustning, kläder samt energi stod på schemat. Full fart och 30 km senare var jag "i mål" efter 4,5 timmar varav ca 1,5 timmars löpning. Underbart fint var det och ett annorlunda och roligt pass kunde infinna sig i träningsdagboken.

I mellandagarna kör vi sträckningen Danderyd till Dommarudden vilket är ca 6 mil. Fokus är att vara uppe efter ca 10 timmar vilket innebär rask marsch!

Strax innan Karby gård finns en riktig trollskog!

Vid väsjösjön. En kuperad del som är fin

Ris i Basilikum! En festmåltid jag har ätit många gånger även på jobbet.

tjing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar