söndag 9 oktober 2011

Hellasloppet och prylar

Hej barefooters!

De senaste dagarna har det inte hänt något extraordinärt förutom normalt tränande, jobbande och familjehanterande.
Det som skingrade rutinens dimmor var dock ett paket som damp in från Wigggle.co.uk. Paket är ju alltid fantastiskt kul att få trots att man mycket väl vet vad som är i dom. I alla fall dom man själv beställt över internet.

I detta fall rörde det sig dessutom om sportprylar vilket alltid, under alla omständigheter, utan förnekelse, är lika kul nu som när man var barn. Just sportprylar var kanske i och för sig inte så kul när man var barn men ni förstår den litterära buildupen jag försöker konstruera misstänker jag.

Har man nått den respektingivande åldern av 39 och pysslar med multisport är prylar något man gärna gillar och dessutom har i mängder.

Paketet innhåll Inov8s nya barfootdon , Evoskin,  som jag kommer att köra med.


Prylar!
 Skorna, eller vad man kallar dom, är en avskalad modell baserad på Fivefingers alla varianter. Den stora skillnaden är att dessa är gjutna i silikon enbart vilket har sin klara för-och nackdelar.

Fördelar:
- enorm barfotakänsla utan några som helst inbyggda förädlingar av foten.
- Mycket bra skydd mot vasa stenar just på grund av silikonets karaktär.

Nackdelar:
- Silikon gör att foten är svår att få i och när den väl sitter där omsluter materialet foten så till den milda grad att det kan kännas obehagligt. Jag har spetsiga fötter och lilltån är inte helt i sitt "fack" så att säga vilket i och för sig inte bör vara något problem men för att balasera detta är stortån väldigt i sitt.
- Storlekarna är väl små. Jag har storlek 43 och beställde L vilket, kankse på grund av mina spetsiga fötter känns lite små. Time will tell.

Jag har enbart testkört dom en liten bit men grus klarar dom galant vilket jag kände direkt. Greppet är enormt på hårt underlag vilket kan bli en skaderisk om man råkar slå i marken med en tå.
Ett utförligt test kommer inom kort!

Jag körde Hellasloppet 5km idag för barfotaträningensskull på en fin bana med inbjudande underlag. Skodd med Merrell trail gloves gick det som på en dansbana.



Gentlemen, start your engines.
 Nerförslöpningen var för mig det svåra tillsammans med ett skavsår som dök upp efter ca 2 km förmodligen orsakad av en sten som flygit in i skon eller den skarv som dessa skor har på insidan i mitten så att säga.
Jag bestämde mig i morse att köra och distansen tycker jag är precis lagom just nu utan att vaderna tar allt för mycket stryk.



2 minuter till start. Lite oordning i fållan måste jag säga.
 Tiden blev 26 minuter vilket i dagligt tal inte är att hurra över men fokus låg på att springa rätt och att träna teknik. Första kilometern gick på 4:30 vilket var lite för fort med tanke på att det är väldigt lätt att ta ut stegen i gamla vanda mönster när det är tävling istället för att fokusera på ca 3 steg per sek som är någon slags modell för barfotalöpning. Längre kliv resulterar i större krafter mot vaderna vilka grillas för mycket då. Svårt att tänka till var det alltså men efter ett par kilometer gick det bättre. Helt barfota hade varit ett tänkbart val då banans underlag var mycket fint men i mitt fall är fortfarande distansen för lång för detta.
Det kommer!



I mål

Inga känningar i knät är i alla fall en bra måttstock på tekniken. Hastigheten ska byggas upp när tekniken sitter bättre.

Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar