lördag 15 oktober 2011

Inov8 Evoskin - Test

Skeptisk!

Var jag när jag såg Inov8s nya extraskin i form av Evoskin. Så pass skeptisk att jag var tvungen att testa dom. Min ifrågasättande läggning baserade sig på att fotdonen är helt gutna i silikon. Detta material som finns i diverse applikationer alltifrån förstorande och förskönande till isolerande och tätande. Konsistensen i sig är rätt påtaglig som om den har ett grymt bra självförtroende liksom.



Snyggve? Nej.


Jag har alltid tyckt om Inov8 som varumärke kanske för att dom är ett litet företag med en tydlig vision och slår i underläge mot dom stora tillverkarna.
Deras produkter måste vara bättre än de stora drakarnas för att slå och känslan av att allt dom gör görs av rent glädje och kärlek till löpningen känns riktig.
Att dom sedan har ett par verkligt grymma löpare i bolaget gör det hela mer trovärdigt.

Lite samma känsla har Icebug som jag också tycker om.

Jag har träffat Inov8s marknadschef Shane Ohly ett par gånger genom mitt tidigare jobb och maken till inbiten minimalistlöpare för man leta efter. Hans predikan om att foten själv skall byggas upp istället för att skons dämpning hanterar skadebekämpning var han trogen redan många år sedan.

Redan från start insåg jag att passformen kan bli ett problem, vilket jag misstänkte tidigare då mina fötter ser ut som så här:


Kompatibel biomekanisk design?

Genom en ren okulärbesiktning ser man ju direkt att dessa två don inte bör vara kompatibla.
Vanliga Fivefingers kan jag inte ha på dessa avlånga lemmar men tanken var att silikonets karaktär kanske skulle dämpa denna formationdefekt en aning.
Så var nu inte fallet skall det visa sig.

Väl på, efter ett tragglande på ca 1 minut, hushålls dock fyra av fem tår hyvsat i extraskinnet. Stortån är VÄLDIGT på plats och en klaustrofobisk känsla infinner sig snabbt. I kombination av nästan omedelbar stoppat blodflöde i samma tå skapar en domnande känsla redan efter 5 minuter. Inte trevligt.
När i samma veva lilltån inte ens når fram till sitt utrymme, än mindre så att säga installerar sig så inser jag att passformen inte kommer att kunna optimeras. Punkt. 

På plats.


Justeringen av banden är väldigt enkelt och kan kombineras i väldigt många olika formationer för korrekt anspänning.
Efter lite fixande sitter dom faktiskt ganska bra tycker jag trots att stortåna nu har tappat känseln helt.

Stortå i kris och ej inkorporerad lilltå.

Biomekanisk dynamik i världsklass!

Efter ett par minuter sitter verkligen dessa silikonmockasiner som ett andra skin och man flyter över vilket underlag som helst utan problem. Greppet är för bra vilket innebär att minsta marksnudd resulterar i omedelbar tvärstopp och är det då ena tån som snuddar vid underlaget kan skadan vara lite väl framme. Alltså FÖR bra grepp på hårda underlag. 

Den biomekaniska dynamiken...är enastående då full rörlighet infinns och inget hinder från materialet kan kännas.
 
Inga problem alls med vassa stenar. Nästan tvärtom.

Dom här fotdonen äter grus till frukost. Enastående hantering av de mest argsinta, vassaste och dolt positionerade stenar är bara förnamnet. Med sina minimala millimetrar mellan fot och underlag är silikon absolut överlägsen alla andra skyddsmaterial. Känslan är otrolig när man får barfotakänlsa med marginal så att säga.

#¤#"¤/%¤/ att dom inte passar!

I slutna utrymmen utan möjlighet att andas bildas det kondens - Kan bli ett problem av något slag kan tyckas. Men med små hål i tådelarna skapas faktiskt en viss andning utan att försaka en allt för stor "torrhet". Detta resulterar i att en viss fuktighet suger fast donet utan att orsaka vätska så att säga. Bra gjort.

Med tanke på att passformen är långt ifrån bra inleds ingen längre löptur i testet. Dock tror jag att dom här skorna kan vara mycket bra för lite kortare löpningar, allmän gång och gymträning. Längre sträckor kan kanske resultera i att materialet trots allt inte är optimalt på grund av sin avsaknad att andas.


Testresultat:

KOMFORT, 1 av 5
Mycket dåligt betyg men som mer beror på mina fötters design

GREPP, 5 av 5
Well, enastående på gränsen till insane!

UTSEENDE, 2 av 5
Riktigt fula

COOLHET, 1 av 5
Glider du in med dessa sjögurkor på gymmet får du träna ostört. För alltid. Till och med Kettlebellsdårarna framstår som riktigt hippa...

PRIS, 3 av 5
Kostar runt 500 spänn men bär kosta runt 300

Total 12 av 25
Nje, inte bra nog men tanken med materialet är god och bär utvecklas. Silikon är svårt att kontrollera men har en fenomenal förmåga att absorbera underlaget.


Hörs!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar