tisdag 18 oktober 2011

På tal om tävlingar

Det vore kul om fler barfotagettogethers anordnades i Sverige och att fler arrangörer la in barfotaklasser i sin lopp.
Det skulle nog trigga många fler att testa och det skulle i sin tur få fler att finna sanningen i löpningen.

Det lät lite väl nördigt.

Jag menar att väldigt många fler skulle finna ett sätt att fortsätta utveckla sin löpning utan att uppleva problem och skador.
När man väl fastnar i skadeträsket är botten i brunnen väldigt långt ner. Man börjar experimentera med fler skor, skor för väldigt snävt användande och flera skor för samma underlag.

Ett par skor till asfalt och ett par till trail och ett par skor till race och ett par skor för löpband och ett par skor för is och snö!
 När antalet skor inte resulterar i skadefri löpning vänder man sig branschens spåkvinnor, experterna på sulor.
Dessa personer tar bra betalt för att mer eller mindre totalt förstöra skons ursprungliga ytterst vetenskapliga design som skotillverkarna lagt ner triljoner på att uppfinna, med en enkel sula eller ortopediskt inlägg, vilket namnet är när det kostar som mest.

Jag hade mängder med inlägg mot slutet.

Ett par för Adventure Racing och ett par för multisport på mjukt underlag och ett par för trailrunning UTAN ryggsäck och ett par för med.

Trots detta fick jag ont i knät!

Hur är det möjligt nu när pronationen formligen utrotats likt en våg av mördarsniglar?

Jo, pronationen är naturlig och ska inte förebyggas utan släppas fri.

Barfotalöpning för mig är flerbottnat.
En anledning är det ovan beskrivet - att kunna springa helt enkelt.
En annan är att KUNNA springa med "normala" skor vid behov!

Hör och häpna nu pratas det med kluvna tungor!

Nej, jag tror att barfotalöpning är ett sätt att rekalibrera sitt steg, bygga upp naturlig styrka och att bygga marginal även för löpning med mer dämpade skor.
Om jag skall köra en multisporttävling med ryggsäck där längden är flera mil under många timmar mellan växlingar till t ex cykel paddling tror jag inte att kroppen håller för framfotslöpning.

Detta "tror" jag och det kan vara fel men det får framtiden bevisa.

Ja hursomhelt - fler tävlingar var det ja. Det vore kul!

Och gettogethers - jag får väl, om ingen annan hinner före, föreslå på Funbeats barfotagrupp en vårträff i stockholm!

Träningsplanering fokus:
Oktober - styrka i ben samt core. Lugn löpning och hård MTB
November - styrka i ben och core. Långa intervaller löpning och MTB samt backe. Stakning och paddel
December - styrka i ben och core. Spänst. Intervall MTB och löpning. Back. stakning (skidor? i hope) paddel
Januari - Löpning och MTB fart och styrka. Skidor distans. Paddel
Februari - Löpning distans och fart. MTB fart och intervall. Skidor och Paddel
Mars - fart
April - tävlingsstart för säsong

Nu under hösten skall jag försöka köra riktigt duktigt när det gäller styrketräningen innan jag börjar med fart eller spänst för att försöka förbereda kroppen på hård träning.
Det är alltid enkelt att försumma denna uppbyggnadesträning och slinka över på roligare träning men stopp för det!

Om nu Wiggles vill skicka mina Inov8 Bare-x 150 snart så bjuder jag på ett tungt vetenskapligt test!

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar