måndag 3 oktober 2011

Strumpläst

Gårdagens runtskringning på uppfartens grusunderlag i härdningssyfte resulterade i ett skärsår under stortån efter endast 100 meter. Snörpligt!
Det finns nog inget som är så pass obehagligt som små skärsår under fötterna eller i fingrarna tror jag. Man ser dom inte men dom är där och stör. Precis som väldigt små hundar kan man säga.

Det kan till och med resultera i att man omedvetet ändrar sitt löpsteg för att kompenser en sådan liten störning. Det har jag gjort tidigare på multisporttävlingar när fötterna har fått besök av blåsor.

Således körde jag med tjockare strumpor på löpbandet idag vilket också fungerar bra mot friktionsvärmen. Ytterligare blickar lyftes på gymmet och de tidigare så utstuderade kettlebelldårarna fick återigen konkurrens i uttittartävlingen. I och med att dom leder med en sisådär 200 vs 3 så ligger jag inte så risigt till!
På mitt gym är det relativt städat och grottgymmare lyser med sin frånvaro.

Jag klämde av ett par kilometer och körde sedan ben igen.


I mitt fall gäller det att bygga så pass mycket muskler på ben och runt knä som möjligt för att avbelasta knät och de stötar som löpningen ger.
Även om jag nu satsar på framfotslöpning för att komma tillrätta med dessa problem roterar fortfarande knät in en aning tills fötterna blivit starkare.
Upp till 15 km funerar innan knäkänningarna blir för övertygande. Men med de mål jag satt upp behövs betydligt bättre uthållighet!

Mer om målen kommer senare.

De skor jag använder mest i vid träning är förövrigt Merrell trailgoves. Fungerar kanon både vid löpning på hårt och plant underlag, lika bra som vi kuperat och trixig terräng.
Snygga är dom också!
Enda nackdelen är att dom skapar en lite klaustrofobisk känsla på överfoten för att dom sitter så pass tight när man knytit dom korrekt. Tåboxen är lika påtaglig som hos en vaxholmsbåt och rymmer fler än fem tår utan problem, ved nu det skall vara bra för.




Inom kort anländer det två nya skor för test och träning. Återkommer med info när dom ringer på dörren!

Dagens Träning:

Löpning. Löpband i strumpor 5 km, zon 1 -2
Ben 1. Utfall med smithmaskin, 3 x 8 per ben 60 kg
Ben 2. Press 3 x 5 160kg
Dyck. Vatten
Övrigt. En snytning i papper.


Vi hörs.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar